معرفی ورزش موی تای

ورزش موی تای-سیف نصر

معرفی ورزش موی تای

 

موی تای(muay thai) یا بوکس تایلندی،ورزش ملی کشور تایلند می باشد،این هنر رزمی در جنگها و مبارزات نظامی مورد استفاده قرار می گرفته و قدمت آن به پادشاه سوکوتای یعنی حدودا قرن سیزدهم بر می گردد.

 

موی تای(muay thai) به “هنر 8 دست و پا” نیز شهرت دارد، زیرا از 8 نقطه تماس که شامل: مشت، آرنج، زانو و لگد است استفاده می کنداین ویژگی موی تای را از ورزش هایی مانند کاراته و بوکس متمایز می کند..

امروزه موی تای علاوه بر تایلند،در سرتاسر جهان طرفداران بسیاری داردکه این ورزش را تمرین می کنند و در آن مبارزه می کنند.

در این مقاله از سایت موسسه و آکادمی سیف نصر به بررسی و معرفی رشته ورزشی موی تای می پردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ورزش موی تای-سیف نصر

بیشتر بخوانید: 6 نوع ورزش های دفاع شخصی زنان

تاریخچه موی تای

 

موی تای از نظر تاریخی به سلسله سوکوتای تایلند در حدود قرن سیزدهم باز می گردد. همانگونه که در تاریخ تایلند ثبت شده است، اولین ارتش تایلند به دلیل نیاز به دفاع از پادشاهی متولد شد و سربازان نیز جنگ مسلحانه و غیر مسلح را آموزش دیدند. با گذشت زمان،این ورزش تکامل پیدا کرد و به مای بوران و سپس به موی تای کنونی تبدیل شد.

به دلیل وجود جنگ های فراوان با پادشهان و حکومت های همسایه در طول قرن ها، موی تای به یک روش زندگی برای مردم تایلند تبدیل شد. 

در دوران پادشاهی راتاناکوسین، حدودقرن 18 تا اوایل قرن 20، موی تای به صورت رسمی به یک ورزش ملی تبدیل شد و برای آن قوانین و مقررات تعیین شد.

بیشتر بخوانید: 6 ویژگی ورزش بوکس برای دفاع شخصی

موی تای مدرن

موی تای در طول سال‌ها پس از زمان جنگ جهانی اول رشد کرده و به یک ورزش رزمی تبدیل شده است و در سرتاسر جهان علاقه مندان فراوانی پیدا کرد. 

موی تای امروزی بیشتر ضربات و تکنیک های خود را از موی تای باستانی گرفته است که به عنوان موی بوران نیز شناخته می شود. در موی تای امروزی و مدرن از چنگ زدن، جارو کردن و پرتاب ها نیز استفاده می شود تا آن را به یک هنر رزمی همه جانبه تبدیل کند. با توجه به تماس 8 نقطه ای، این ورزش ثابت کرده است که یکی از موثرترین هنرهای ضربتی استندآپ است که توسط بسیاری از رزمی کاران ترکیبی انجام می شود.

 

مزایای ورزش رزمی موی تای

 

در ادامه به بررسی مزایای ورزش رزمی موی تای می پردازیم:

کالری سوز

در تمرینات موی تای به صورت فوق العاده ای کالری سوزانده می شود.هر جلسه ورزش موی تای حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد و شامل گرم کردن، بوکس در سایه، تکنیک های مته، کار با کیسه سنگین، پادری قبل از اتمام تمرینات قدرتی است. یک جلسه 2 ساعته می تواند 1000 کالری بسوزاند و این یک راه فوق العاده عالی و سرگرم کننده برای کاهش وزن است.

بیشتر بخوانید: 5 دلیل اهمیت یادگیری دفاع شخصی بانوان

دفاع شخصی

ورزش موی تای از دو تکنیک حمله و دفاع تشکیل شده است. موی تای به عنوان یک هنر رزمی که از جنگ نظامی سرچشمه می‌گیرد، برای ایجاد درد به دشمن و در همچنین محافظت از فرد در برابر آسیب فیزیکی طراحی شده است. استفاده از ضربه آرنج، ضربه زانو و ضربه فشار می تواند برای خلع سلاح یک حمله استفاده شود. این یک مهارت عالی دفاع شخصی است که یادگیری آن را برای همه افراد مخصوصا زنان و کودکان توصیه می شود.

ورزش موی تای-سیف نصر

بیشتر بخوانید: 9 استراتژی دفاع شخصی

سرسختی ذهنی

تمرینات ورزش موی تای با به چالش کشیدن محدودیت‌های جسمی و ذهنی باعث ایجاد استقامت ذهنی در ورزشکاران این رشته می شود. بنابراین ورزش موی تای نه تنها بدن، بلکه ذهن را نیز تقویت می کند. وقتی کار سخت می شود، و مشکلات زیاد می شوند، سرسخت بودن از نظر ذهنی، فرد را قادر می سازد تا در مواجهه با عدم اطمینان و ناملایمات زندگی مقاومت کند و موفق شود.

افزایش اعتماد به نفس

افرادی که صورت منظم ورزش موی تای را تمرین کند، دراین ورزش مهارت پیدا می کنندو بهتر می شود و دیدن این پیشرفت در طول زمان تأثیر مستقیمی در رشد اعتماد به نفس فرد دارد.

 

تقویت بدن

تمرین ورزش رزمی موی تای سخت است. هر جلسه ازآن 1 تا 2 ساعت طول می کشد.با انجام تمرینات منظمبدن تقویت می شود و  بدن دردمند امروز، در آینده به بدنی قوی تبدیل می شود.

آسان برای یادگیری

برخلاف بسیاری از هنرهای رزمی که بر روی فرم ها تمرکز می کنند، ورزش موی تای ساده و دقیق است. هیچ رقص دقیقی وجود ندارد و حرکات برای اهداف سرگرمی طراحی نشده اند. موی تای یک سبک ضربه ای ایستاده است که برای آسیب رساندن به حریف به کارآمدترین روش ایجاد شده است. آنها به اندازه کافی مؤثر هستند و در عین حال غریزی هستند که به راحتی قابل برداشت هستند. بدون نیاز به حفظ حرکات فانتزی و پیچیده. 

مدت مبارزه ورزش موی تای

براساس قوانین ورزش موی تای، مبارزات در این رشته در 5 راند 3 دقیقه ای، با وقفه 2 دقیقه ای بین راندها برگزار می شود. در بعضی از برنامه‌های تلویزیونی، مبارزه به 3 راند 3 دقیقه‌ای کاهش می‌یابد تا به مخاطبان عادی پاسخ دهد. برای مسابقات آماتور، مدت زمان مبارزه با راندهای 2 دقیقه‌ای کوتاه‌تر و زمان استراحت بین راندها 1 دقیقه است. مبارزات نوجوانان شامل راندهای 1 دقیقه ای است.

ورزش موی تای-سیف نصر

بیشتر بخوانید: ورزش تکواندو چیست؟

سیستم امتیاز دهی در ورزش موی تای

در صورتی که کسی حذف نشود، برنده بر اساس سیستم امتیازدهی مشخص می شود. سیستم ورزش موی تای به نفع مبارزی است که می‌تواند ضربات بیشتری را به صورت موثر وارد کند و آسیب بیشتری به حریف وارد کند. مبارزان تهاجمی تر لزوما امتیاز بیشتری کسب نمی کنند اگر ضربات آسیبی وارد نکند. کیفیت بیشتر از کمیت در این ورزش اهمیت دارد، و به همین دلیل است که طرفداران معمولی اغلب نتایج یک مبارزه را اشتباه تفسیر می کنند.

در امتیاز دهی به برنده هر راند 10 امتیاز تعلق می گیرد و حریف او بسته به عملکرد مبارزان در راند 9، 8 یا 7 امتیاز می گیرد.مبارزی که در هر 5 راند مسلط باشد می تواند حداکثر 50 امتیاز کسب کند.

بیشتر بخوانید: دفاع شخصی جودو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین پست ها

شرکت بادیگارد شخصی

شرکت بادیگارد شخصی

بادیگاردها یا محافظان شخصی متخصص‌های امنیتی بسیار ماهری هستند که در زمینه حفاظت شخصی از افراد به طور کامل آموزش دیده‌اند. این افراد با شرکت

ادامه مطلب »