دفاع شخصی

آموزش دفاع شخصی
آموزش دفاع شخصی

آموزش دفاع شخصی

دفاع شخصی عملی است که برای محافظت از خود و یا دیگران  برابر حملات مهاجم ،با استفاده از نیروی فیزیکی انجام می شود.برای انجام دفاع موثر در برابر حملات مختلف لازم است تا با انواع گوناگون حملات و تکنیک های موثر برای دفاع در برابر این گونه حملات آشنا شویم.

چیزی که شما باید برآن کاملا مسلط باشید یک یا دو تکنیک با مهارت کامل است که در هر همه شرایط به شما کمک کند.ساده نگه داشتن دفاع شخصی شما را سالم از مخمصه نجات خواهد داد. با این حال دانستن  اینکه کدام تکنیک ها برای شما مناسب است و شما باید در آنها مهارت پیدا کنید نیازمند تمرین و تلاش بالایی است.

دفاع شخصی نیز مانند هنرهای رزمی باید به صورت پیوسته  یاد گرفته شود. ابتدا ساده ترین تکنیک ها را یاد بگیرید و پس از آن تکنیک های پیشرفته تر را یاد بگیرید ، تکنیک های پیشرفته  سخت تر هستند و نیاز به سرعت و دقت بالایی دارند .

 دفاع شخصی به چند بخش اساسی تقسیم می شود که در ادامه ما به بررسی  آنها می پردازیم.

دفاع فیزیکی

دفاع فیزیکی به معنی استفاده از نیروی فیزیکی برای مقابله با یک تهدید خشونت‌ آمیز ناگهانی است. این نیروی فیزیکی ممکن است با استفاده از سلاح یا بدون سلاح اعمال شود. در هر دو حالت، موفق شدن در دفاع به عوامل مختلفی بستگی دارد، ازجمله شدت تهدید و نیز آمادگی ذهنی و فیزیکی شخص مدافع.

آموزش دفاع شخصی
آموزش دفاع شخصی

دفاع بدون استفاده از سلاح

هنرهای رزمی شامل تکنیک‌ هایی برای دفاع از خود هستند. بعضی از سبک‌های رزمی در مرحله اول به‌ منظور دفاع شخصی تمرین می‌شوند و بعضی دیگر ورزش‌ های رزمی یا مبارزه ‌ای هستند که تکنیک‌ های آنها برای دفاع شخصی نیز مؤثر است. بعضی از باشگاه ‌های رزمی، به ‌منظور کاربردی ‌تر شدن دفاع شخصی، ترکیبی از فنون رشته ‌های مختلف را تمرین می‌کنند و تمرینات خود را با توجه به سبک زندگی، شغل، سن، جنسیت و توانایی ‌های فیزیکی و ذهنیِ اشخاص، اختصاصی می‌کنند.

دفاع با استفاده از سلاح

انواع مختلفی از سلاح‌ ها می‌تواند برای دفاع شخصی با توجه به نوع تهاجم، نوع تکنیک و… مورد استفاده قرار گیرد که مناسب ‌ترین نوع آن، با توجه به نوع شرایط مختلف، متغیر است.
در بسیاری از موارد نیز استفاده از سلاح منع قانونی دارد برای مثال، استفاده از سلاح گرم دربیشتر کشورها ممنوع و غیرقانونی است، ولی بازهم به‌طور پنهانی از این سلاح‌ها استفاده می‌شود. سلاح‌های سرد مانند انواع چاقو، باتون، اسپری فلفل و شوکر وجود دارد که در بعضی موارد، استفاده و حمل آنها مشروط به اخذ مجوزهای مربوط است.

اشیا موجود در اطراف مانند چراغ قوه، چوب بیسبال، روزنامه، جاکلیدی با کلید، ظروف آشپزخانه، و ابزارهای دیگر، می‌توانند به ‌عنوان سلاح  برای دفاع از خود استفاده شوند. کراوات نیز به‌عنوان محدودیت شمرده می‌شود، خودکارهای تکنیکال نیز ابزارهایی مناسب و روزمره برای استفاده به این منظورند. چتر و عصا نیز از سلاح‌ های پنهان شمرده می‌شوند. امروزه با گسترش جمعیت شهر نشینی، تنوع و تعداد بزهکاری (ایجاد مزاحمت ،کیف قاپی و …) در جامعه افزایش یافته است و افراد باید بتوانند از خود در مقابل چنین شرایط دفاع کنند

 

 گرفتن موی سر
گرفتن گردن از پشت و از جلو

گرفتن شانه و یا آرنج

حملات دست – انواع مشت ها
گرفتن مچ دست – هر دو مچ مستقیم یا ضربدری
حملات با پا
حملات با چاقو


تکنیک های ضربه زدن در دفاع شخصی

ضربات دست را می توان با دست مشت کرده و یا دست باز اجرا کرد،با دست مشت کرده ضربات را با مفاصل انگشت اشاره و انگشت بعدی آن وارد کنید بیشترین تاثیر را خواهد داشت همچنین می توانید با استفاده از نرمه دست در حالت مشت کرده ضربه مشت چکشی را اجرا کنید.


با دست باز طوری که انگشتها به هم چسبیده باشند می توانید ضربه مشهور به ضربه کاراته را با نرمه دست انجام دهید.


در ضربات پا می توان با روی پا و یا تیغه بیرونی پا ضربات را وارد کرد در فاصله موثر، قدرت ضربات پاشنه پا به شکم بسیار اثرگذار است.


ضربات آرنج در فواصل نزدیک بسیار کاربردی تر است و می توان آنها را در جلو و یا رو به عقب اجرا کرد. ضربات زانو هم باید در فاصله نزدیک اجرا شوند ضربات زانو را می توان به حالت عمودی و یا در جهت افقی اجرا کرد.

مفاصل

همه مفاصل بدن انسان را می توان برای دفاع شخصی تحت تاثیر قرار داد.اما ما  باید تمرکز تان بر روی گردن، آرنج،شانه، مچ دست و انگشتان باشد.دو مفصل دیگر که کمتر در دسترس هستند و فقط در شرایطی می توانید به آنها دسترسی داشته باشید قوزک پا و زانو است .

می توانید با استفاده از مفاصل فرد مهاجم حمله او را دفع کنید.شما می توانید مفصل را بشکنید و یا با کمی فشار باعث شوید مفصل به شدت درد بیاید و یا صرفا می توانید حمله را دفع و کمی فرد را کنترل کنید تا از میزان خشونت او کاسته شود و شما در موضع بالاتری قرار بگیرید.

ضد حمله


ضد حمله به این معنی است که شما حمله اولیه حریف را مسدود کرده و یا جا خالی دهید و سریعا با یک حمله کنترل شده از جانب شما اوضاع برعکس شود. ضد حمله ها هم باید به صورت پیوسته یاد گرفته شوند.

ورزشهایی که برای دفاع شخصی استفاده می شوند

کونگ فو

کیک بوکسینگ

کاراته

 آیکیدو

وینگ چون

جوجیتسو

جیت کان دو

بوکس

 جوجیتسو برزیلی
 

آموزش دفاع شخصی
آموزش دفاع شخصی