آموزش وسایل ارتباطی

بیسیم

انسان ها در طول تاریخ همواره از وسایل مختلف برای برقراری ارتباط استفاده می کردند

تا بتواند پیام خود را به دیگران برساند. یکی از این وسایل که کاربرد بسیار زیادی برای برقراری ارتباط دارد بیسم است

 بیسیم  بدون نیاز به دکل مخابراتی و تنها با استفاده از امواج رادیویی کار می کند.

بهترین مزیت بی سیم، سیار بودن و عدم نیاز به تجهیزات ثابت است. و همچنین راه اندازی یک شبکه بی سیم در اختیار و توان افراد حاضر در آن موقعیت می باشد.

دسته بندی بیسیم ها

تجهیزات بیسیم بر اساس کاربرهای مختلفی که مورد نیاز است در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند. هر دسته بندی، برد وتوان متفاوتی دارد.

نکته مهم : مهمترین عامل در مجاز بودن و یا غیر مجاز بودن بیسیم ها، برد مفید آنهاست. شما یا باید از بیسیم مجاز(دستگاه بیسیم مجاز در یک فرکانس تعریف شده هستند و با برد مشخصی فعالیت می کند و نمی تواند بر روی بیسیم نهاد های خاص  اختلال ایجاد کند) استفاده کنید. ویا اینکه باید برای بیسیم مورد استفاده خود مجوز بگیرید

آموزش وسایل ارتباطی
آموزش وسایل ارتباطی

انواع روشهای برقراری ارتباط بیسیم

narrow band PCS
Infrared
 Speared spectrum
 broadband PCS
 2.5G services
 circuit& packet data
 narrow band wireless
satellite

امواج رادیویی

امواج رادیویی طیف گسترده ای را به خود اختصاص میدهند.هر کدام از این امواج با توجه به قابلیتی که دارند در موقعیت های مخصوص به خود استفاده می شوند بعضی از این امواج آزاد هستند ولی برای بعضی های دیگر گرفتن مجوز از طرف دولتها الزامی است .

تکنولوژی های مختلف بیسیم

 Ad hoc:  در این روش هیچ نود ثابتی وجود ندارد و همگی نود ها در حال حرکت هستند. در این روش مسیریابی توسط خود نود ها انجام میشود و دستگاه مستقلی به نام مسیریاب یا سرور وجود ندارد . در این روش از نود ها برای انتقال اطلاعات استفاده می شود .
(Access point) Infrastructure : در این روش یک نقطه دسترسی وجود دارد. این نقطه دسترسی وظیفه انتقال داده ها را دارد و به عنوان یک مسیریاب یا پل عمل میکند که میتواند ثابت یا متحرک حتی میتواند نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. در صورت متحرک بودن نقطه دسترسی وظیفه انتقال بر عهده این دستگاه است.

استفاده از بیسیم

هرچند روش کار با بیسیم تقریبا یکسان است ولی استفاده از تمام قابلیت های آن نیاز به آموزش دارد. شما برای استفاده از یک بیسیم پیشرفته که دارای کانال ها و فرکانس های بسیار زیادی است نیاز به آموزش دارید. همچنین این بیسیم ها دارای سیستم رمزنگاری هستند و شما برای استفاده از این نوع بیسیم نیاز به آموزش دارید ،در دوره های آموزشی سیف نصر استفاده از بیسیم و دیگر تجهیزات ارتباطی به طور کامل به شما آموزش داده می شود.

کد مورس

در طول تاریخ به دلایل مختلف مانند : نبود امکانات، ارسال  پیام های محرمانه و یا محدودیت در ارسال پیام، زبان های رمزی مختلفی اختراع  شده اند. این زبانها برای اسیران جنگی،افراد معلول، و پیام های محرمانه استفاده می شده. مورس یکی از این زبان ها است که از خط ،نقطه تشکیل شده است.

آموزش وسایل ارتباطی

کاربرد کد مورس

از مورس  ابتدا در تلگراف و پس از آن ، در پیامهای رادیویی استفاده می شده. از زمان اختراع مورس تاکنون افراد زیادی مانند افراد نابینا، اسیران جنگی، یگان های ناوبری و… از این کد استفاده کرده اند. در ابتدای رواج این زبان، با چند روش مختلف به کار برده می شده. اما پس از گذشت چند سال، یک زبان واحد و مشخص بین المللی برای برقراری ارتباط مردم سراسر دنیا از این کد تعریف شد. مورس روشی است برای انتقال پیام و اطلاعات

انواع کد مورس

این زبان ۳ حالت دیداری ،نوشتاری و شنوایی دارد.

در حالت دیداری از چراغ قوه استفاده می شود ، به این صورت که برای ارسال نقطه‌ها چراغ قوه را فوراً روشن و خاموش می کنند و برای ارسال خط تیره‌ها چراغ قوه را روشن و بعد از گذشت زمانی (معمولاً ۳ برابر زمان نقطه‌ها) خاموش می کنند.

حالت نوشتاری این زبان از تعدادی نقطه(.) و خط تیره (-) تشکیل می‌شود.

و در حالت شنیداری از دو صدای «دا» و«دیت» تشکیل می‌شود که dit برابر است با نقطه و dah هم برابراست با خط تیره است.

در دوره های آموزشی آکادمی و موسسه بادیگاری و تشریفاتی سیف نصر انواع وسایل ارتباطی به صورت کامل آموزش داده می شود.